Euro dla urzędów
10.12.2007 źródło: www.samorzad.pap.pl
Już wiadomo, jakie typy projektów będą preferowane w roku 2008 w ramach Priorytetu V Dobre Rządzenie PO Kapitał Ludzki. 5 grudnia 2007 r. Instytucja Zarządzająca programem zatwierdziła Plan działania na lata 2007–2008 dla ww. Priorytetu. Jest to bardzo ważna informacja nie tylko dla samorządów i urzędników, ale także dla klientów urzędów.
To dzięki unijnemu wsparciu w ramach działania 5.2 „Wzmacnianie potencjału administracji samorządowej” ma się zmieniać funkcjonowanie urzędów samorządowych. Całkowita alokacja działania wynosi 252 mln euro, z czego 214 mln euro stanowi wkład UE. Samorządy będą mogły ubiegać się o sfinansowanie do 85 proc. kosztów kwalifikowalnych projektu. Przy czym na wsparcie będą mogły liczyć tylko przedsięwzięcia o wartości powyżej 50 tys. zł.
Zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem, w przyszłym roku w pierwszej kolejności będą realizowane:
W ramach Poddziałania 5.2.1 Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej:
wdrażanie usprawnień zarządczych w administracji publicznej na poziomie całej organizacji, w tym w zakresie zarządzania jakością (np. norma ISO) lub oceny poziomu funkcjonowania i rozwoju urzędu (np. Powszechny Model Samooceny CAF), i w wybranych aspektach jej funkcjonowania;
szkolenia ogóne i specjalistyczne (stacjonarne i na odległość) dla kadr urzędów administracji samorządowej;
wzmacnianie zdolności jednostek samorządu terytorialnego w zakresie stanowienia aktów prawa miejscowego oraz aktów administracyjnych.
W ramach Poddziałania 5.2.2 Systemowe wsparcie funkcjonowania administracji samorządowej:
diagnozowanie samorządu terytorialnego w kluczowych aspektach jego funkcjonowania, w tym m.in. poprzez badania, analizy i ekspertyzy;
przeprowadzenie oceny potrzeb szkoleniowych w urzędach administracji samorządowej, w tym m.in. opracowanie planu działań w oparciu o wyniki przeprowadzonych badań;
pomoc doradcza oraz szkolenia w zakresie etyki i unikania konfliktu interesu w samorządzie terytorialnym;
identyfikowanie i upowszechnianie dobrych praktyk w jednostkach samorządu terytorialnego, w tym m.in. w zakresie obsługi klienta, organizacji i funkcjonowania urzędu;
opracowanie standardów kompetencyjnych dla pracowników urzędów administracji samorządowej.