Samorząd powinien się promować, zwłaszcza jeśli ma silne argumenty, które tworzą atrakcyjną ofertę - dla inwestorów, dla turystów, dla każdego, z kim chciałby ów samorząd współpracować.
Jeżeli gmina dzięki promocji jest znana i zajmuje wysokie miejsce w rankingu, wówczas uzyskuje znacznie większe szanse na pozyskanie funduszy. Wzrasta także zainteresowanie inwestorów danym terenem i zwiększa się ruch turystyczny, co przecież również nie jest bez znaczenia dla regionu.
W ostatnich latach nawet gminy zaczyna się traktować jak firmy, zwłaszcza, kiedy jednostki samorządu terytorialnego współzawodniczą ze sobą o kapitał inwestycyjny. W tej sytuacji trudno nie stosować zasad znanych z rynku biznesowego. Także w tej branży firma, jaką jest gmina, nie może skutecznie działać bez odpowiedniej reklamy, marketingu i public relations. Promocja służy rozwojowi miast, przekonuje do ich walorów gospodarczych czy kulturalnych. Przyciąga również inwestorów i turystów, co wiąże się, może nie z natychmiastowymi, ale realnymi, zyskami.
Samorządy powinny promować siebie i swoje działania wszędzie tam, gdzie dostrzegają potencjalnych partnerów. Dzisiaj promocja to jedno z najważniejszych zadań, które musi realizować samorząd. Najskuteczniejsza promocja to przede wszystkim: filmy reklamowe, foldery, billboardy, uczestnictwo w konferencjach, targach, konkursach, wystawach. To także działania i niemałe pieniądze, przeznaczone na patronat ciekawych przedsięwzięć - gospodarczych, kulturalnych, sportowych, które budują markę, a także poczucie wspólnoty całej społeczności. Promocja wiąże się jednak ze sporymi kosztami, a odpowiedzialny za zabezpieczenie finansowe promocji samorząd może korzystać z takich źródeł pozyskiwania finansowania jak np.: środki własne z budżetu gminy, sponsorzy, fundusze unijne lub inne środki pomocowe.
Tworzenie i promocja produktu turystycznego to zadania nie tylko dla gmin. Samorządy w wykonywaniu tych zadań powinny wspierać podmioty z biznesu turystycznego. A więc właścicieli hoteli, moteli, innych miejsc noclegowych, właścicieli zakładów gastronomicznych, transportowych, placówki kultury, administratorów atrakcji turystycznych.
W celach promocyjnych warto tez powołać lokalną organizację turystyczną (LOT), której członkami powinni być przedstawiciele gmin albo powiatu i przedstawiciele biznesu turystycznego.