Ponad połowa pytanych przez CBOS respondentów uważa, że urzędy gmin są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klienta. Samorządy wypadają pod tym kątem lepiej niż pozostałe urzędy.
Badanie urzędów gmin było częścią przygotowanej na zlecenie MSWiA „Opinii na temat funkcjonowania urzędów w Polsce”. Ankietowani byli pytani o różne aspekty funkcjonowania urzędów m.in.: sprawność działania oraz szybką i terminową realizację zadań, znajomość zasad, według których podejmowane są decyzje w sprawach klientów.
Jak wynika z sondażu, prawie połowa Polaków jest zadowolona z pracy urzędów. Rodacy wysoko ocenili kompetencję i życzliwość urzędników oraz prokliencką postawę pracowników administracji, jednoznacznie potępiając przy tym korupcję. I chociaż ocena pracy administracji nie jest jednoznacznie pozytywna, to uległa ona poprawie od ostatniego sondażu przeprowadzonego w 2006 r.
Urzędy gminy oceniane są dobrze pod względem niemal wszystkich badanych aspektów. Jedynie w przypadku stwierdzenia: klienci urzędów gminy na ogół wiedzą według jakich zasad są podejmowane decyzje w ich sprawach przeważa odsetek ocen negatywnych nad pozytywnymi.
Ponad połowa respondentów była zdania, że urzędy gmin działają sprawnie i realizują swoje zadania szybko i terminowo, a także są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów. 40 proc. ankietowanych stwierdziło, że klienci urzędów gminy na ogół znają swoje prawa oraz że na ogół wiedzą według jakich zasad są podejmowane decyzje w ich sprawach.
Jak wynika z ankiet, na postrzeganie pracy urzędów wpływa wykształcenie oraz wiek. Osoby lepiej wykształcone i młodsze - zwłaszcza należące do kategorii wiekowej 25–34 lata - są bardziej krytyczne w ich ocenie.
Wśród osób, które w tym roku załatwiały jakąś sprawę w urzędach skarbowych lub urzędach gminy opinie na ich temat są bardziej spolaryzowane - mniejszy jest odsetek odpowiedzi „trudno powiedzieć”, a większy odsetek ocen pozytywnych i negatywnych.