W piątkowe popołudnie 18 kwietnia 2008 roku w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Końskich odbył się inauguracyjny wykład prof. Elżbiety Trafiałek z cyklu „Dylematy Spójności Socjalnej Europy”. Wykłady odbywają się pod patronatem Uniwersytetu Humanistyczno-Pedagogicznego w Kielcach Wydziału Zarządzania i Administracji oraz Zakładu Polityki Społecznej i są kierowane przede wszystkim do młodzieży maturalnej oraz do samorządowców i nauczycieli.
Pomysł tego przedsięwzięcia zrodził się w Instytucje Nauk Politycznych w Kielcach i znajdujących się w jego ramach Centrum Edukacji i Monitoringu Polityki Inauguracyjnej (CEMP). W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Starostwa Koneckiego w osobach Sekretarza Powiatu oraz Z-cy Naczelnika Wydziału Edukacji Polityki Społecznej, Oświaty i Zdrowia Starostwa Koneckiego. Inicjowanie tego typu wykładów obywatelskich ma na celu pogłębienie wiedzy o samej Unii Europejskiej jak i zmianach i procesach zachodzących w jej strukturze, ale nie tylko.
Dla nas jako narodu polskiego bardzo istotą sprawą jest przygotowanie własnego społeczeństwa w taki sposób aby bez żadnych kompleksów i stereotypów umiało się wkomponować i odnaleźć we wspólnym obrazie procesów inspirowanych i realizowanych przez Unie Europejską.
Według prof. Elżbiety Trafiałek Unia Europejska, to przede wszystkim wielomilionowa społeczność która funkcjonuje na równych prawach i obowiązkach dla wszystkich jej członków, a ci zobowiązują się z nich skorzystać pod tymi samymi warunkami. W związku z tym aby lepiej rozumieć podstawowe procesy jakie zachodzą w tej wielkiej strukturze potrzebna jest szeroka akcja informacyjna bo wszelkie negatywne opinie mogące odnosić się do przekształceń zachodzących w Unii Europejskiej mogą wynikać z niewiedzy czy tez nieświadomości społecznej.
Ostatnią część wykładu poświecono na pytania kierowane przez zgromadzoną młodzież do prof. Elżbiety Trafiałek, a dotyczyły one miedzy innymi aspektu konserwatyzmu w kontekście polityki wewnętrznej państw członkowskich oraz polityki społecznej czy jak założyć własna działalność gospodarczą korzystając ze wsparcia funduszy unijnych.
Zadane pytania, których oczywiście dokonywała reprezentatywna grupa uczniów, pozwoliły na wstępna analizę obecnej świadomości społecznej i w przeważającej części wynika, że jest to wiedza właściwa lecz wciąż jeszcze zbyt ogólna i pobieżna, to znaczy, że wiemy iż wraz z pozostałymi członkami Unii Europejskiej tworzymy potężną strukturę polityczną i gospodarczą, która daje nam ogromne możliwości rozwoju lecz z drugiej strony nie do końca potrafimy z nich skorzystać i tego właśnie jak najszybciej musimy się nauczyć bez względu na wiek czy orientacje polityczną.